signedbyvictoria

Ett litet, litet svar på en fråga

Publicerad 2012-07-21 19:11:13 i Om att sy,

Ibland kan det ju var besvärligt och irriterande att sy, jag upplever det ofta själv. Men man ska inte ge upp, det finns (nästan) alltid en lösning på problemet. Här har jag fått en fråga av Mathilda;

Vilken fin ''skjorta''! Hur lyckas du med att få släta och fina sömmar när du syr i chiffong? För mina viker sig ofta utåt.
Så kan det ävenbli när jag syr i vanligt tyg, vid halsringningar och andra kurviga sömmar.

Vad beror det på och hur undviker jag det? :)
Ha det bra!//Mathilda

För det första, tack för berömmet! Jag blir så glad! Och nu till själva problemet, varför fållar (tror jag att du menar) eller sömmar viker sig utåt. Det beror ofta på att man inte pressar och nålar fållarna ordentligt innan man syr, det kan också bero på att man har för högt pressarfotstryck eller om sömmarna drar ihop sig lite är det trådspänningen som är för hög.
När jag syr i trikå eller tunna tyger ser jag alltid till att ställa in sömmarna på en provbit samt att pressa fållarna noggrant och nåla hela plagget ordentligt när jag ska sy.
Till halsringningar och ärmhål i stumma tyger (samt allt som oftast på klänningar oavsett material) gör jag infodringar.



Jag hoppas att svaret var till hjälp och sen är det bara att prova sig fram. Återigen, tack för berömmet, lycka till med dina syprojekt och ha det bra!

(Ps, jag lånade bilden härifrån)

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mathilda

Publicerad 2012-07-22 00:22:16

Tack så jätte mycket för svaret! Ska tänka lite extra mycket på dina tips vid nästa syprojekt! :DD



Ha det fint! // Mathilda.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela