signedbyvictoria

Mönsterkonstruktion, herrskjorta

Publicerad 2012-12-29 20:58:00 i Om att sy, Skjortor,

Här kommer en liten bildserie med mönsterkonstruktion. Tyvärr är bildkvalitén inte den bästa, jag skyller detta på dåligt ljus och att det är svårt att fota tunna streck på ett gigantiskt papper.
 
Jag använder grundmönster från den här boken, världens guldgruva!
 
 
1. Kopiera alla mönsterdelarna till mönsterpappret. Börja göra ändringar. Nu ville den här killen ha en supertight skjorta och jag valde därför den minsta grundmallen och ändrar därifrån.
Viktigt är att man minskar eller lägger till vidd runt hela plagget, alltså inte bara på framsidan eller baksidan. Dock kan man ibland göra det ifall personen i fråga är exempelvis svankryggig eller gravid.
 
 
2. Här är baksidan av skjortan. Jag har gjort insnitt i ryggen och vid okskärningen för att den ska sitta så tight och slätt som möjligt.
 
 
3. Glöm inte att lägga till för knäppkant eller slå framtill! (Det gör alltid jag, glömmer alltså...)
 
 
4. Mät ärmhål på fram och baksida och gör axelsömmen något längre, det kallas hållning och gör att ärmen sitter bättre efter axelkullen.
 
 
5. Mät halsringningen och rita en krage med kragstånd. Glöm ej att lägga till för knäppkant och även att själva kragen inte ska gå ända till mitt fram på kragståndet.
 
 
 6. Rita mancshetter, jag valde enkla manchetter.
Här syns alla mönsterdelar.
 
 
Jag vet att det kanske inte var den bästasömnadsbeskrivningen, att jag inte har gjort några mer pedagogiska beskrivningar och satt ut mått. Men jag hade press på att fä skjortan klar i tid för den skulle nämligen fira in det nya året och resa iväg imorgon.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela